woensdag 16 september 2015

Tashi delek

We zijn alweer een week onderweg en inmiddels op weg naar Tibet. Net kwam een official langs op zoek naar Peter, hij moest weten wie wie was, maar uiteindelijk niets aan de hand. Rare jongens die Chinezen! Volgens hem gebeurt dat nog wel een keer of twintig de komende week.

Maar waar was ik gebleven, Beijing geloof ik nog. De laatste ochtend zijn we met het ov een stuk de wijk ingegeaan, om via een boeddhistische tempel, een parkje en een pagode terug te lopen naar het hotel. In het parkje waren heel veel mensen met van alles en nog wat bezig, stijldansen, concubine-stijl dansen, en flaneren met de kleinkinderen. Het was het hoogtepunt van de dag. Vlak bij het hotel in een supermarkt boodschappen gehaald voor in de trein, bak noodels, koekjes, chips etc.
De nachttrein was een hele belevenis, hardsleepers dus met zn zessen in een cabine, drie bedjes boven elkaar. Het voeteneind was open en er zaten klapstoelen en tafeltjes tegen de andere wand. We hebben het prima naar ons zin gehad, de uren vlogen om, Yahtzee gespeeld, gekletst, gegeten en om tien uur ging het licht uit!

Ik heb wat hazenslaapjes gedaan, en voor ik het wist was het vijf uur en moesten we de spullen bij elkaar gaan zoeken en uitstappen. We waren in Xi'an. Het hotel lag tegenover het treinstation dus we hoefden niet te ver te sjouwen met onze bagage. Helaas was er nog niet veel open voor het ontbijt, en de kamers waren natuurlijk ook nog niet klaar. Voor het ontbijt hadden we drie keuzes: een 5 sterren hotel waar het ontbijt 100 yuen kostte. Niet dus, dus bleven de KFC en de McDonald's over. Het werd de Mac, en om half zeven waren we terug in het hotel, waar we in ieder geval de kamers op konden al waren ze nog niet allemaal schoon.
Ff gedoucht en wat schoons aangetrokken, en om half acht zaten we in de bus naar het Terracotta leger, een uur eerder dan in eerste instantie gepland door gids Nina. Het was maar goed ook, ze gingen om half negen open,  wij waren er iets later maar het was nog niet zo gek druk, dus we konden goed alles bekijken, fotografen en in ons opnemen. We hebben allebei een beeld gekocht wat nu op weg is naar Nederland. Toen we terug waren ff gerelaxt en daarna op weg naar de stadsmuur om te gaan fietsen. Dat was een flink stukkie, 13,74km om precies te zijn 😉 Wel lekker om eens wat anders te doen dan lopen. We zouden om zes uur vertrekken naar het dumplingrestaurant, maar toen waren we nog onderweg terug vanhet fietsen, dus ze moesten even op ons wachten. Het restaurant was net een vreetschuur, maar het was het beste restaurant van de stad ervoor, en dat was duidelijk,  het zat er afgeladen vol! We kregen een assortiment van wel 30 verschillende soorten dumplings geloof ik, de schalen bleven komen, de ene nog lekkerder dan de andere. We gingen rollend naar buiten.
Mo ging naar het hotel terug, ik ben met een aantal nog de moslimwijk ingegaan, erg gezellig, ff een stukje door de soek gelopen. We waren alleen de anderen kwijtgeraakt in het gedrang, dus ik bleef met Peter, Corrie en Marianne over, en zij wilden terug lopen. Ik had geen zin om alleen terug te gaan met de bus dus ben ik meegelopen. Een kilometer of vier, een uur over gelopen, ik was bij mn enkels afgesleten!

De volgende ochtend vertrokken we om negen uur richting vliegveld voor de vlucht naar Xining. Dit ligt op 2275 meter, dus kunnen we vast wennen aan de hoogte. We zijn gelijk doorgereden naar een taoistische tempel met chinese invloeden. Was mooi om even rond te lopen, al voelde je de hoogte wel een beetje bij het beklimmen van de trappen.
Daarna doorgereden naar het hotel, waar we lekker ff hebben kunnen uitpuffen, mama ff gebeld met WhatsApp, maar de vertraging was te erg. 's Avonds een paar deuren verder hotpot gegeten, de Chinese versie van fonduen mawr dan met groentenbouillon. We zaten aan twee tafels, en aan de andere tafel kwamen ze eerst de bestelling opnemen, en er was alleen een Chinese kaart, zonder plaatjes. Ze wilden per categorie precies weten wat wat was, die meiden spraken geen Engels,  dus dat werd een langdurige kwestie. Toen hebben we aan onze tafel ook zo'n kaart gepakt, serveerster erbij en de Point It. Een paar dingen als champignons hadden we van de andere tafel opgepikt dus die gelijk aangekruist,  en vervolgens in de Point It een koe aangewezen,  en het meisje een gerecht op de kaart. Dat ook zo met de rest gedaan, kip en varken, en bij de groenten maar wat gekozen. Bij de andere tafel was inmiddels een engelssprekende klant van haar eten afgehaald om te helpen,  dus dat was ook goed gekomen. Toen de spullen voor onze tafel kwamen moesten we toch wel heel erg lachen. De kip was kipklauwtjes, de koe bleek uiteindelijk koeienmaag te zijn, varkensvlees was ham. We hebben op de andere tafel maar even nog wat gerechten aangewezen die wij ook nog erbij wilden. Best lekker, al had er wat meer smaak aan de bouillon kunnen zitten.
Ondertussen kwamen de serveersters steeds langs met andere telefoons, want elke Chinees in het restaurant wilde wel een foto van die Westerlingen. Een van hen heeft Jolandanog geleerd met stokjes te eten, en wilde met iedereen op de foto.

De volgendedag zijn we naar een andere taoistische tempel geweest, waarvan je een goed uitzicht had over de stad. Vooral heel veel flats. Onze gids had de chauffeur gevraagd om een restaurant voor de lunch te zoeken waar ze de vierkante noodels uit de streek hadden,  dat is hem goed gelukt! We kwamen terecht in een lokaal tentje, waar subiet mensen van hun plek werden gehaald om plaats te maken voor ons. Het was echt superlekker, vrij pittig en veul, kreeg het gewoon niet op! Vervolgens weer door naar Taersi, waar het Kumbum klooster staat. Hier is de stichter van de Gelugpa sekte geboren, de orde van monniken waar ook de Dalai Lama en de Panchen Lama toe behoren. Het was erg mooi, maar ik had helaas wat last van mn darmen, dus dat had wel invloed op mijn beleving. We hadden niet heel veel tijd, want we moesten ook nog boodschappen doen voor de Hemeltrein naar Lhasa! We kregen een half uur in de supermarkt, we moesten voor avondeten, ontbijt en lunch halen want het was 21 uur. Water vooral dus, en wat cola, koekjes, chipjes, fruit, noodels en zowar, ze hadden broodjes en kaas!

In eerste instantie zouden we de trein van 5 uur hebben,  maar bij aankomst op het vliegveld hoorden we al dat die plekken waren geconfisqueerd door de overheid voor de soldaten wisseling van de wacht. We hadden inderdaad in Xi'an heel veel soldaten gezien. We hadden nu een trein later, om kwart over zeven en eerste klas plaatsen. Dat is 300 yuan duurder, maar daar betaalde de overheid de helft van. Op het station aangekomen bleken we vertraging te hebben, 20 minuten, ach, is nog te doen. Beetje rondgelopen, beetje rondgehangen,  Chinese selfies gefotobomd, en toen werd het ineens acht uur. Dan maar eten! We waren de attractie van het station, een kudde loslopende Westerlingen! Lang verhaal kort, we vertrokken om 9 uur! De coupé 's waren nu afgesloten, je zat er maar met zn vieren in en de bedden een stuk zachter. Goede ruil wat ons betreft. Wc's werden nu ook beter schoongehouden, en vuilnisbakken geleegd. En je kon alsnog gewoon bij elkaar buurten. Uiteindelijk heeft de trein de tijd wel weer ingehaald, dus rond de geplande aankomsttijd waren we in Lhasa. Maar daarover later meer!

Groetjes Es en Mo

Elvy zei

Gaat lekker daar! Leuk verhaal weer, bedankt dat je ons zo nu en dan meeneemt op jullie reis.