donderdag 10 september 2015

Ni hao!

Hallo allemaal, daar waren we dan! Het heeft een paar dagen geduurd, we waren druk bezig met Peking ontdekken. En daar valt heel wat te ontdekken zeg, dat redt je niet in die drie dagen die we hebben. Eergister toen we aankwamen hebben we de tassen op de kamers gezet, ff snel opgefrist en toen gelijk op pad. Was een lange dag, maar wel goed om gelijk in het ritme te komen. We zijn eerst gaan lunchen in een restaurant om de hoek van het hotel. Onze gids en spraakwaterval TK heeft wat gerechtjes voor ons besteld, en de eerste ervaring met een draaitafel was super 😄 Echt heel lekker gegeten. Daarna met onze bus naar de Lamatempel. Daar hebben we een rondleiding gehad van TK, en konden we zelf ook wat rondlopen nog. Daarna zijn we naar de tempel van de Hemel geweest, ook weer wat uitleg gehad en daarna zelf rondgelopen. Echt veel honger hadden we niet, dus nadat we gepind hadden n water ingeslagen zijn we beland bij het noodletentje ernaast, waar we met handen en voeten besteld hebben, want een kaart met plaatjes hadden ze niet, en Engels lukte ook niet best. Maar alles goed en wel, we hebben lekker gegeten. Daarna naar de kamer waar we snel gedoucht hebben en snel zijn gaan slapen, want dat was niet echt gelukt in het vliegtuig. Wekker gezet want de volgende ochtend moesten we om half acht klaarstaan, gegeten en al. Ik ben er een paar keer uitgeweest, Mo heeft nog een uur wakker gelegen,  maar puntje bij paaltje hebben we flink door de wekker heen geslapen, en werden we over half zeven wakker. Snel aangekleed, ontbeten en waren we op tijd beneden voor de excursie van die dag: De Muur en het Zomerpaleis! Gelukkig ook weer met onze bus, en ook de rest van de groep was aangesloten, zes medereizigers waren al eerder hier aangekomen.

Op weg naar de muur zijn we nog even gestopt om een blik te kunnen werpen op het vogelnest waar Daphne Schippers de week ervoor goud won, en de waterkubus van de Olympische Spelen. Daarna door het drukke verkeer (er zijn 9 miljoen auto's in Beijing die allemaal tegelijkertijd de weg op zijn lijkt het wel) op nar de Grote Muur! Daar merkten we voor het eerst echt dat ze nog niet aan buitenlanders gewend zijn, we waren een grote attractie, en er werd flink op los geknipt, door beide kanten. Het stuk bij Badaling waar wij waren is een gerestaureerd stuk, en de Grote Roerganger himself heeft er gelopen, hij is bovenaan rechtsaf geslagen, en menig Chinees wil in zijn voetsporen treden, dus daar kan je over de hoofden lopen. De linkerkant is een stuk rustiger als je wat verder loopt. We hadden er twee uur voor, en dat hebben we prima gered. Het was een flinke klim, dat wel, en flink steil op sommige stukken, maar het uitzicht maakte dat meer dan goed.
Ergens onderweg hebben we in een lokaal tentje gegeten, ongeveer hetzelfde als gisteren, buikje lekker vol. Toen konden we door naar het Zomerpaleis, waar we met de drakenboot naar de overkant van het meer zijn gevaren, en twee uur de tijd hadden om op ons gemak terug te lopen, ondertussen lekker dwalend door het park. Zolang we het water in de gaten hielden was het goed.
Volgende stop op het programma was een acrobatenshow, a la Cirque du Soleil, echt heel erg gaaf! En als laatste hebben we met een deel van de groep Pekingeend gegeten, ook al zo lekker, ze moeten me dalijk het land uit rollen! Met de bus terug naar het hotel, belevenis op zich. Mo heeft met een paar anderen bij het lunchtentje van de dag ervoor gegeten, ook erg goed. Toen was het wel weer genoeg voor die dag, dus na de douche en vast alles voor vanochtend klaar te hebben gelegd weer lekker gaan slapen.

En dan vandaag, gelukkig wat minder vroeg op, acht uur vertrokken we weer richting bus, op weg naar het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad. We konden ook het mausoleum van Mao in om een blik te werpen op de grote man zelf, meer dan een blik was onmogelijk, je werd er waarlijk langsgedreven!
Vervolgens over het plein richting de Verboden Stad. Het was inmiddels opgehouden met zachtjes regenen, dus poncho aan een gaan. Het eerste stukje werden we meegenomen door TK, daarna mochten we loslopen en hadden we anderhalf uur om bij de Noordpoort te komen waar zij ons weer op stond te wachten met reisbegeleider Peter. Het was ontzettend druk, maar Mo heeft naar voorbeeld van de Chinezen haar ellebogen flink ingezet 😉 en zo nog wat mooie plaatjes kunnen schieten. In het verlengde van de stad ligt de Kolenheuvel, die hebben we ondanks onze protesterende bovenbenen beklommen, wat een fantastisch uitzicht opleverde. Dankzij de regen hadden we een mooi uitzicht, normaal wordt dat best door de smog ontnomen.
Daarvandaan doorgelopen naar Alleycafe waar we geluncht hebben. Daarna met de trolleybus richting hutongs, waar we een kindergarten bezocht hebben, een rondwandeling gemaakt en bij een oud mannetje thee gedronken hebben. Hij bleek een beroemdheid door zijn awardwinning krekels en sprinkhanen. Hij ha ook de mooiste tuin van alle hutongs en kon smakelijk vertrellen. Ik gokte dat hij 85 was, bleek 65 te zijn, oeps!
Toen weer met een andere bus naar Wanfujijng road, waar je eetstalletjes hebt met van alles en nog wat. Tochnmaar veilig een Pekingeend genomen, maar die in het restaurant was lekkerder. Nog door de dure winkelstraat gelopen, en een ander eetstraatje waar Mo nog sesamkoekjes gekocht heeft voor de trein. Peter had ondertussen gereserveerd in een restaurantje, waar we weer wat gerechtjes hebben besteld en lekker gegeten. Met de metro weer terug naar het hotel waar ik nu in de lobby zit en Mo net naar boven is om te douchen. Het heeft de  hele dag geregend, dus alles hangt te drogen.
Morgenochtend nog een wandeling in de buurt naar een parkje, en dan rond twaalven weer bij het hotel, spullen pakken en naar het station, op weg naar Xi'an!

Tot zo ver deze update, tot de volgende keer!

Groetjes Es en Mo

Unknown zei

Klinkt alsof jullie je niet vervelen

scrapsylz zei

dat brengt herinneringen terug! Draaitafel met alle verschillende gerechten erop, zomerpaleis, tempel van de hemel, plein van de hemelse vrede, Peking eend, Hutongs, Grote Muur enz. enz. : fijn dat jullie dezelfde herinneringen hebben nu! Mooi daar hè? Genieten met een grote G!

Petra de Vroege zei

Jemig wat een geweldig avontuur!!! Geniet ervan meis!! Ik kijk uit naar het volgende epistel! Leuk om zo een beetje mee te reizen!

Margot zei

Klinkt alsof je na je vakantie vakantie nodig gaat hebben om uit te rusten. Vergeet niet te genieten!