zaterdag 7 september 2019

Hong Kong

Ongelofelijk maar waar, een week geleden was ik nog aan het werk! Voor mn gevoel is het veel langer geleden, maar heb aan de andere kant niet het gevoel dat ik al een week weg ben.
De vlucht naar Hong Kong vloog letterlijk voorbij, we hadden 3 stoelen voor ons tweetjes dus heerlijk de ruimte! We hebben vooral tv en film gekeken en wat muziek geluisterd en maar bar weinig geslapen. Op het vliegveld ging alles voorspoedig, we hebben een ov-kaart gekocht met 2 ritjes Airport Express. Ons hotel zit vlak bij Causeway Bay, waar de dag ervoor een demonstratie flink uit de hand was gelopen, maar gelukkig hebben we er niets van gemerkt. Het was even zoeken naar de uitgang, ook omdat een vriendelijke dame op het station ons de verkeerde weg wees (terug naar beneden met de trap omdat de roltrap omlaag in onderhoud was) maar uiteindelijk waren we er, volledig bezweet wat man wat was het klam en warm, en dat om 9 uur in de ochtend!
In eerste instantie zou de kamer pas na 2 uur klaar zijn, maar gelukkig kwam ze wat later (we zaten nog uit te puffen in de lobby en mama was zich in het toilet aan het opfrissen) melden dat we over 10 minuten op de kamer konden. Daar hebben we ons eerst verbaasd overhet uitzicht, we zitten op de 28ste verdieping!
We besluiten naar Victoria Peak te gaan, omdat het vrij helder weer is. Onderweg komen we niet echt iets tegen om te eten, dus gaan we eerst naar het Hard Rock café om wat te eten, en af te koelen. Van daaruit naar de Peaktram, mama kreeg nog korting (65+ hè 😋) wat een steil ding is dat! We lopen boven wat rond, het is best veranderd ten opzichte van 4 jaar geleden. Het begint flink te waaien, en we gaan (achteruit!) met het trammetje weer terug. Helemaal versleten gaan we terug naar het hotel, onderweg wat dingetjes gehaald om te eten. We kruipen in bed en zetten de wekker om 20:00, misschien kunnen we wat zien van de Symphonie of lights. Ik word rond elven denk ik wakker, doe de gordijnen dicht en zet de airco weer aan, maar op een fijnere temperatuur,  en ga weer slapen. Om 2 uur zijn we allebei wakker,  we rommelen wat en vallen een uurtje later weer in een diepe slaap.

Zo diep dat mama me om half tien wakker maakte! Het regende met vlagen, wat klonk alsof we in de caravan lagen. Rond twaalven zijn we toch maar op pad gegaan. Vanwege de harde wind was de kabelbaan naar de Big Buddha gesloten, en aangezien hij vanaf morgen ook een paar dagen dicht is voor onderhoud zit een bezoekje er niet in helaas.
We gaan naar Jamies Italian voor de brunch, vlak bij het hotel. Onderweg begint het hard te regenen en we schuilen onder de fly-over. Als het er uit ziet dat het minder hard regent lopen we het straatje in.....verkeerde inschatting helaas en we lopen te soppen in onze schoenen. Het eten was heerlijk en met een volle maag gaan we weer op pad. Shoppen in het winkelcentrum vlakbij, waar ook onze metro stopt. Nou ja, windowshoppen, want deze winkels zijn werkelijk vér buiten ons budget! Miu miu, Jimmy Choo, Prada, Hermés, Gucci, je kunt het niet bedenken of het zit er. We pakken de metro naar Central om de in town check-in te vinden voor morgen. We vragen of we de koffers al zo vroeg af kunnen geven, en dat kan! Morgen dus geen heen en weer gesjouw met de bagage.
Op weg naar de Star ferry naar Kowloon komen we langs een grote groep jonge mensen in schooluniform. Het blijkt het studentenprotest te zijn dat die dag gehouden wordt. Er wordt wat gescandeerd maar de sfeer is rustig. Op de ferry begint het harder te waaien en als we aan de overkant zijn wordt er omgeroepen dat veiligheidslevel 1 is afgeroepen ivm een tyfoon in de buurt. We kijken wat rond en gaan dan weer terug naar de overkant. Bij een supermarkt in de Ifc mall halen we wat te eten voor morgenochtend, gooien het af op de kamer en gaan dim sum eten bij een tentje vlak bij het hotel. Het was redelijk, maar geen Tim Ho Wan, mama heeft wél met stokjes leren eten! Op de kamer de tassen voor zover ingepakt en slapen, morgen een lange dag.

We hoeven niet heel vroeg uit te checken gelukkig dus doen op ons gemak. De receptioniste regelt een taxi, dus hoeven we de tassen niet te sjouwen bij de metro, maar worden we bij de in town check-in afgezet! Alles geregeld, maar met die bagage wordt het nog wel wat dalijk in Australië, geen rekening gehouden met de binnenlandse vlucht 😨
Daarna met de metro naar Sunny Bay, waar we over moeten stappen op een hele bijzondere metrolijn: de Disneylijn! De laatste dag gaan we naar Disneyland Hong Kong. De zon schijnt zowaar, hoewel er bewolking en regen voorspeld is. Een hoop attracties zijn helaas gesloten maar we gaan in Hyperspace Mountain, Winnie the Pooh, Mystic Manor en natuurlijk in It's a small world, wat de komende dagen niet meer uit mijn hoofd gaat. De parade is leuk, maar op een gegeven moment hebben we het echt wel gezien, en we zijn gaar. Op naar het vliegveld dan maar. Onze vlucht staat nog niet op het bord, dus we eten eerst wat bij de Mac, maar als hij er daarna nog niet op staat gaan we toch maar door de douane. Dat is een serie van electronische poortjes en scanners, en binnen een mum van tijd zijn we er doorheen! Aangezien er dezelfde dure winkels zitten als in de stad, zoeken we de douches op. Het kost wel wat, maar het is het meer dan waard, zalig! We hebben ook een massage geboekt, maar door een miscommunicatie is die van mij wat kort. De gate is nu inmiddels wel bekend, en we zitten er niet ver vanaf. Nog even wachtend, en dan op naar Sydney!

Later mates!

P.S. het uploaden lukt niet goed met de foto's erbij

Momo zei

Leuk om je eerste berichtje te lezen Esther! Heerlijk zo'n lange reis :) Ben ook benieuwd naar de blogverhalen van je moeder!