dinsdag 17 september 2019

Cairns & Cape Tribulation

Wel raar hoor, inchecken voor een vlucht van bijna 4 uur en dan nog steeds in hetzelfde land zijn! Het was nog wel een dingetje om überhaupt om op het vliegveld te komen, want de trein naar het vliegveld reed net vandaag maar 1 kant op! We moesten dus 3x overstappen om er uiteindelijk te komen, dus gelukkig hadden we er al de tijd voor genomen. Ingecheckt hadden we ook al, dus op het vliegveld de labels en boardingcards printen, tassen afgeven en door de dou.... o nee, gewoon doorlopen naar de gate. Nog even wat te eten gehaald, en dan mogen we al het vliegtuig in. We hebben alweer 3 stoelen met z'n tweetjes.

In Cairns is het gelukkig een stuk warmer, al vindt de taxichauffeur het 'freezing' (hij loopt daarbij wel in zijn korte broek en korte mouwen trouwens dus zo koud zal hij het niet hebben).
Cairns is niet groot en we zijn snel bij het hotel, waar we een kingsize bed hebben in een mooie ruime kamer. We lunchen in een hotel vlakbij en gaan dan de auto ophalen, spannend!! We krijgen een redelijk nieuwe, rode Kia Cerato mee, mooie wagen wel, achteruitrijcamera, errug handig. Ik word gelijk in het diepe gegooid, hij staat op het parkeerdek op de 4e verdieping....gelukkig gaat er een medewerker ook naar beneden met een andere auto, en ik mag achter hem aanrijden. Maar hóe gaat dat ding ook weer rijden!! Uiteindelijk gevonden en ik rijd hortend en stotend naar het hotel een paar honderd meter verder, gelukkig is het eenrichtingsverkeer en 30km/u. Moet die linkervoet echt nog afleren te gebruiken, dus we staan een paar keer abrupt stil. Gelukkig is er voor de deur plek, en hoef ik niet het parkeerdak op. We draaien een was en hangen die op het balkon te drogen in de zon. Dan lopen we naar de Night Markets en Woolworths, beetje shoppen. Op weg terug missen we de video-oproep van Mar, en als we terug zijn staan zij net onder de douche, leuk dat tijdsverschil. Ze bellen weer als ze allemaal klaar zijn, en het is heel leuk om ze even te zien. We maken onze tassen klaar voor morgen en gaan dan naar bed.

Het is even haasten, maar gelukkig gaat de boot pas om 9 uur weg en zijn we op tijd bij de Reef Terminal voor onze dag op het Great Barrier Reef. De boot is gelukkig niet vol, dus we hebben de ruimte. In 90 minuten varen we naar het platform dat aan de buitenkant van het rif ligt. Ik boek een Snuba-dive, een combinatie tussen snorkelen en duiken, en ik doe een snorkelsafari langs het buitenste stuk rif met een marine-bioloog, allemaal even fantastisch, wat is dat mooi zeg! Zoveel vissen, groot en klein, en het koraal. We zien ook een Maori wrasse (Napoleonvis) die ze hier Wally noemen. Mama gaat met een semi-submersible het rif op, waar ook een marine-bioloog uitleg bij geeft. We hebben een uitgebreid lunchbuffet, en ik snorkel nog wat. Voor we er erg in hebben is het alweer tijd om terug te gaan, de dag is echt voorbij gevlogen!  Terug in het hotel douchen we en draaien nog een was. We eten pizza met een wijntje, en pakken de laatste dingen in, klaar voor de eerste autorit!

We ontbijten in het hotel en laden alles in de auto, stellen te Tom Tom in op stop nr 1, de Daintree Rivercruise, en we are on the road again! Het rijden is even wennen, gelukkig is Cairns geen grote stad en gaat alles goed. Het zij wel heel veel rotondes, ik kan het woord 'roundabout' niet meer horen, en het duurt wat langer dan verwacht allemaal, dus we besluiten de rivercruise vandaag over te slaan en gelijk door te rijden naar Cape Tribulation. We stoppen bij een uitkijkpunt, waar ook op dat moment een paraglider bezig is te vertrekken, erg gaaf om te zien. We gaan met de pont de Daintree rivier over en rijden het regenwoud in, uitkijken voor kasuarissen dus! Het is erg bochtig en het stijgt en daalt. Bij het Informatiecentrum doen we een canopy walk met audiogids, erg interessant. We lunchen er en gaan dan weer verder.
Ons huisje bij het Beach House ligt vlak bij het restaurant en de strandopgang. Helaas is er pas een krokodil gezien, dus pootje baden zit er hier niet in, en uiteindelijk zal het even duren voor we dat kunnen doen blijkt. We lopen over het strand en het is er prachtig en heel stil. We zien sporen van kasuarissen maar helaas de vogel zelf niet. We eten in het restaurant, en ik heb een salade met krokodil. We werken onze dagboeken bij, er is geen telefoon of wifi bereik dus even helemaal offline. We liggen vroeg, want we willen morgen de zonsopkomst zien!

Het is al we licht als we naar het strand lopen, en samen met een paar anderen zien we de zon opkomen, betoverend!
We ontbijten weer in het restaurant en halen dan een karretje voor de bagage. Alles de auto weer in, wat een ruimte, en dan de bochtige weg weer terug. Het gaat allemaal voorspoedig en sneller dan verwacht zijn we weer bij de ferry. Daar is het druk, er gaat eerst een tankwagen alleen naar de overkant, en als de boot weer terug is mogen wij, 3 rijen dik op de ferry. We gaan op weg naar de rivercruise, maar Ken leidt ons verkeerd, en we rijden te ver. Met Google Maps rijden we weer terug, en vinden het op tijd dus hoeven niet lang te wachten voor we de boot op mogen. De gids praat gelukkig duidelijk, want sinds de dag op het rif zit mijn linkeroor dicht, en hoor ik bijna niets ermee, heel irritant. We zien een aantal krokodillen, grote en kleintjes, en een paar vogels, daar had ik er meer van verwacht, maar het was erg leuk! We varen de rivier een stuk af en komen dan bij de ferry waar we die ochtend mee over zijn gegaan, grappig.

Momo zei

Leuk om zo mee te reizen Esther! Ik kan alleen je moeder niet volgen via Polar Steps :( Ze moet me eerst toegang geven kreeg ik te lezen toen ik de link volgde.

Unknown zei

Hoi Es

Die HOI was van Tante El Es, ik ben nu pas per ongeluk op jou blog gestuit en het is weer een genot om te lezen. Gelukkig wel weer aan de pil want jij wil dus geen klein sneesješŸ¤£ ik ga jullie dus alle twee volgen. Super gaaf wat jullie meemaken. En bere stoer met je duikvlucht šŸ¤— veel plezier op jullie verdere reis.